صفحه شخصی حجه الاسلام محمد زنگوئی

پاسخ به سوالات احکام

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است


حکایت پند آموز از بهلول

آورده اند که یکی از بازرگانان بغداد با غلام خود در کشتی نشسته و به عزم بصره در حرکت بودند ونیز در همان کشتی بهلول وجمعی دیگر بودند.

غلام از تلاطم دریا وحشت داشت و مدام گریه و زاری  می نمود.

 مسافران از گریه و زاری آن غلام به ستوه آمدند و از آن میان

بهلول از صاحب غـلام خواسـت تـااجازه دهد به طریقی آن غلام را ساکت نماید.

بازرگان اجازه داد ،بهلول فوری امر نمود

 تـا غـلام را بـه دریا انداختند و چون نزدیک به هلاکت رسـید او را بیـرون آوردنـد

غلام از آن پس به گوشه ای از کشتی ساکت و آرام نشست.

اهل کشتی از بهلول سوال نمودند در این عمل چه حکمت بود که غلام ساکت و آرام شد ؟ 

بهلول گفت: این غلام قدر عافیت این کشتی را نمی دانست

و چون به دریا افتاد فهمید که کـشتی جـای امن و آرامی است

پس گاهی باید از عزیزانمون دور باشیم و جای خالیشون رو احساس کنیم تا قدرشون رو بدونیم

و باهاشون درست رفتار کنیم...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۸:۵۹
محمد زنگوئی

روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در نخلستانی نشسته بودند و

 

 

 

حضرت علی (ع) نیز در خدمت ایشان حضور داشتند. ناگاه زنبور عسلی نزد آن

 

 

 

حضرت آمد و شروع به چرخش دور پیامبر اکرم (ص) نمود.

 

 

 

در این حال حضرت رسول به مولای متقیان فرمودند: یا علی ، این زنبور قصد

 

 

 

دارد ما را ضیافت دهد ، و می گوید که مقداری عسل در فلان محل قرار داده ام،

 

 

 

امیرالمؤمنین علی (ع) را بفرستید ، تا آن را بیاورد. لذا حضرت علی (ع) رفتند

 

 

 

و آن عسل را یافته و در مجلس حاضر نمودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۸:۵۲
محمد زنگوئی

 

اگر میان غسل جنابت، حدث اصغری رخ دهد و غسل را رها کرده و دوباره به همان شیوه غسل نماییم، آیا باز هم باید برای نماز وضو بگیریم؟

پاسخ
به نظر برخی از فقها[1]، غسل دوباره، غسل جدیدی است؛ لذا در فرض سؤال؛ احتیاج به وضو نیست، اما به نظر دیگر فقها؛ غسل مجدد در حکم تکمیل غسل اولی است که در بین آن حدث اصغر (آن چه وضو را باطل می‌کند) اتفاق افتاده، پس بعد از غسل، برای اقامه نماز، احتیاج به وضو است.

ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
در فرض سؤال وضو لازم است.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر مجدداً غسل کرده باشد وضو لازم نیست.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
وضو لازم است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض  سوال بعد از غسل مجدد وضو نیز لازم است.

[1]. حضرت آیت الله سیستانی.
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، (مد ظلهم العالی)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۰:۳۷
محمد زنگوئی

در زندگی ات موفق نیستی؟ بگو:
"و ما توفیقی إلا بالله علیه توکلت و إلیه أُنیب"
خوشحال نیستی؟ همیشه بگو:
"حسبی الله و نعم الوکیل"
از دنیاخسته ای؟ بگو:
"اللهم اجعل همی الاخره"
نمازهایت را به موقع و مداوم نمی خوانی؟ همیشه بگو:
"اللهم اجعلنی مقیم الصلاة و من ذریتی"
می خواهی ازدواج کنی؟ بگو:
"ربی لاتذرنی فردا و انت خیر الوارثین"
تنهایی؟ همیشه بگو:
"ربی هب لی من لدنک سلطانا نصیرا"
خوشحالی؟ همیشه بگو:
"الحمدلله حمدا کثیرا"
در کارهایت سختی می بینی؟ بگو:
"اللهم یسرلی اموری و اشرح لی صدری"
دوست داری آرزویت برآورده شود؟ همیشه بگو:
"استغفرالله و اتوب الیه"
تو دلت از دست کسی ناراحتی؟ بگو:
"اللهم اجعلنی من کاظمین الغیظ و العافین عن الناس"
می خواهی دایم قرآن بخونی؟ بگو:
"اللهم اجعل القران ربیع قلبی"
خونه ای در بهشت می خواهی؟ بگو:
"قل هو الله احد. الله صمد. لم یلد و لم یولد. و لم یکن له کفوا"
می خواهی غیبت نکنی؟ بگو:
"اللهم اجعل کتابی فی علیین و احفظ لسانی عن العالمین"
می خواهی به خوبی و اطمینان خاطر زندگیت سپری شود؟ بگو:
"اللهم إنی أستودعک حیاتی"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۴ ، ۰۹:۰۰
محمد زنگوئی

چشــم جـــــادویی و موهای رها از روســـــری
روی لب ها رنگ سرخ و شـکل مـوهــــا پـرپـری

مثل شمشیری که با یک ضـربه آدم می کشــد
قاتلـــی، آدمکشی ، اما به طــــــرز دیگـــــــری

تو بــدون شــک چنــان خوبی که در یک ثــانـیه
آبروی جمــع بت هــــای جهــــــان را می بــری

یـا بـه قـــول شـــــــاعران روزگــــــاران کـهــــن
پـرده ی ایمــــان اهـــــل ادعــــــــا را مـی دری

با توجــه به نگــاه نافـــــذ و ابـــــروی خـــــــاص
از تمـــــام دختـــــــران آنچـنـــــــــانی بــرتــــری

دختـر ســالی اگر شــایســته ســــالاری کننـد
نمــــره ات بـالاتــرین حـــــد کــلاس دلبــــــــری

لایق نـام خدایـــــانـی تـو، زیــــرا گفـــتـــه انــد:
«قدر زر زرگـــــر شناسد، قــــدر گوهر گوهری»

تو بجـای من قضاوت کن که آیا ممــکن اسـت
رد شـوم از روبه رویـت بی خیال و سـرسـری؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۴ ، ۰۹:۰۰
محمد زنگوئی
 
پرسش
آیا دعاهای «یا لطیفُ إرحَم عَبدَکَ الضّعیفَ» و «یا وَلِیَ العافیة أَسْأَلُکَ العافیةَ، عافیةَ الدّنیا و الآخِرة» ریشه روایی دارند؟
پاسخ اجمالی
عین عبارت این دعاها که معمولاً در سجده پایانی نمازها خوانده می‌شود، در روایات وجود ندارد، ولی می‌توان آنها را برگرفته از روایاتی دانست که به محتوای این جملات اشاره دارند؛ و بخش‌های مختلف این دعاها به صورت پراکنده در احادیث یافت می‌شود. از این‌رو؛ خواندن آن در سجده پایانی نماز به عنوان یک دعا اشکالی ندارد.
الف. «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف»: بخش ابتدایی این عبارت (یا لطیف) در دعای مخصوص شب‌های دهه آخر ماه رمضان وارده شده: «...یَا عَلِیمُ یَا اللَّهُ یَا لَطِیفُ‏ یَا اللَّه‏ ...».[1] و بخش دوم این دعا را می‌توان در دعای روز عرفه که از امام صادق(ع) روایت شده، مشاهده کرد: «... فَارْحَمْ‏ عَبْدَکَ‏ الضَّعِیفَ‏ عَمَلًا الْجَسِیم‏ ...».[2]
ب. «یا ولیّ العافیة أسئلک العافیة عافیة الدنیا و الآخرة»: بخش‌های مختلف این دعا در ادعیه زیر آمده:
بخش اول این دعا (یا ولی العافیة) در دعایی از امام رضا(ع) که آن‌را هنگام قرار گرفتن در محاذات با حجر الأسود در هنگام طواف خوانده، وجود دارد: «... یَا اللَّهُ یَا وَلِیَ‏ الْعَافِیَةِ وَ یَا خَالِقَ الْعَافِیَةِ وَ یَا رَازِقَ الْعَافِیَة...».[3] بخش دیگر این دعا نیز در دعای استهلال ماه محرم آمده: «اللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الْعافِیَةَ عافِیَةً تَتْبَعُها عافِیَةٌ، شافِیَةٌ کافِیَةٌ، عافِیَةَ الدُّنْیا وَ الاخِرَة».[4]
 

[1]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 164، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق.
[2]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الإقبال بالأعمال الحسنة، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ج 1، ص 395، ‌انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1415ق.
[3]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 16، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق.
[4]. الإقبال بالأعمال الحسنة، ج 3، ص 39.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۱۱:۱۷
محمد زنگوئی

 از پیامبر(ص) پرسیدند که چرا در عصر (روز نهم ذی الحجه) توقف در عرفات قرار داده شد؟
حضرت فرمودند: آن عصر ساعتی است که آدم نافرمانی پروردگار را کرد (و ترک اولی نمود) پس خدا بر امت من مقرر کرد که در آن ساعت در بهترین مکان توقف کنند و زاری و دعا نمایند وبهشت را برای آنان کارسازی نمود و ساعتی که مردم از عرفات خارج می‌شوند، ساعتی است که آدم(ع) کلمات (خاص توبه) را از پروردگار دریافت کرد و توبه او پذیرفته شد.»(12)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۴ ، ۱۰:۵۴
محمد زنگوئی