صفحه شخصی حجه الاسلام محمد زنگوئی

پاسخ به سوالات احکام

۳۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

نماز ذی حجه چیست؟ چرا در این نماز آیه 142 اعراف «و واعدنا موسی ...» خوانده می‌شود؟

در روایات، به نمازی سفارش شده که در دهه اول ذی حجه خوانده می‌شود و به همین سبب بدان «نماز ذی الحجه» می‌گویند. این نماز دو رکعتی بوده و بین دو نماز مغرب و عشا خوانده می‌شود. خواننده این نماز در ثواب حجاج بیت الله الحرام شریک است. این نماز برای افرادی است که در میان حُجّاج نیستند و مُحرِم نمی‌باشند. این نماز تنها یک دلیل دارد و آن تک روایتی از امام صادق(ع) است. اما در خصوص دلیل خواندن آیه « و واعدنا ... » در این نماز باید گفت که دلیل متقنی بر این مورد نیست و تنها روایت و تعبد دلیل است. البته وجه تشابهاتی وجود دارد که در پاسخ تفصیلی ذکر شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۰:۵۵
محمد زنگوئی


  قَالَ امیرالمومنین علی علیه السلام:من توکل علی المال ذل: کسی که به مال توکل کرد ذلیل شد.

من توکل علی العلم ضل: کسی که به علم توکل کرد گمراه شد.

من توکل علی العقل زل: کسی که به عقل توکل کرد لغزید.

من توکل علی الله ظل: کسی که به خدا توکل کرد سایه بانی یافت. 

  وَ قَالَ امیرالمومنین علی علیه السلام:
مَنْ أُعْجِبَ بِرَأْیِهِ ضَلَّ
وَ مَنِ اسْتَغْنَى بِعَقْلِهِ زَلَّ
وَ مَنْ تَکَبَّرَ عَلَى النَّاسِ ذَلَّ

هر کس عجب ورزید به نظر خودش گمراه شد،
و هر کس بی نیازی جست با عقلش (و کافی دانست نظر عقل خود را) لغزید
و هر کس بر مردم تکبر کرد ذلیل شد.
بحارالانوار، ج‏1، ص 161

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۰۲
محمد زنگوئی
عکس/ نامه نظرعلی به خدا

این ماجرای واقعی در مورد شخصی به نام نظرعلی طالقانی است که در زمان ناصرالدین شاه طلبه ای در مدرسه مروی تهران بود و از آن طلبه های فقیر بود. آن قدر فقیر بود که شب ها می رفت دور و بر حجره های طلبه ها می گشت و از توی باقیمانده غذاهای آن ها چیزی برای خوردن پیدا می کرد.یک روز نظرعلی به ذهنش می رسد که برای خدا نامه ای بنویسد.نامه ی او در موزه ی گلستان تهران تحت عنوان "نامه ای به خدا" نگهداری می شود.
مضمون این نامه :

نظرعلی بعد از نوشتن نامه با خودش فکر کرد که نامه را کجا بگذارم؟ می گوید، مسجد خانه ی خداست.پس بهتره بگذارمش توی مسجد. می رود به مسجد امام در بازار تهران (مسجد شاه آن زمان) نامه را در مسجد در یک سوراخ قایم میکنه و با خودش میگه: حتما خدا پیداش میکنه!
او نامه را پنجشنبه در مسجد می ذاره. صبح جمعه ناصرالدین شاه با درباری ها می خواسته به شکار بره. کاروان او ازجلوی مسجد می گذشته، از آن جا که به قول پروین اعتصامی
"نقش هستی نقشی از ایوان ماست آب و باد وخاک سرگردان ماست"
ناگهان به اذن خدا یک بادتندی شروع به وزیدن می کنه نامه ی نظرعلی را روی پای ناصرالدین شاه می اندازه. ناصرالدین شاه نامه را می خواند و دستور می دهد که کاروان به کاخ برگردد. او یک پیک به مدرسه ی مروی می فرستد، و نظرعلی را به کاخ فرا می خواند. وقتی نظرعلی را به کاخ آوردند ،دستور می دهد همه وزرایش جمع شوند و می گوید:نامه ای که برای خدا نوشته بودند، ایشان به ما حواله فرمودند.پس ما باید انجامش دهیم و دستور می دهد همه ی خواسته های نظرعلی یک به یک اجراء شود!
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۴۶
محمد زنگوئی


     علل پیدایش فرقه‏ هاى مختلف در بین مسلمانان، چیست‏؟

پاسخ اجمالی
در پیدایش مذاهب مختلف، عوامل گوناگونى مثل بی توجهی عده ای نسبت به وصایا و فرمایشات پیامبر(ع) نسبت به جانشینی حضرت علی (ع)، راهیابى پیروان سایر ادیان به میان مسلمانان و اختلاط فرهنگى با آنان، فاصله گرفتن از تعالیم اصیل اسلامى و معارف اهل بیت (ع)، منع نوشتن حدیث نبوى تا یک قرن، دامن زدن خلفاى اموى به جعل حدیث در مدح برخى صحابه، دامن زدن خلفاى اموى و عباسى به اختلافات مذاهب و مسلمانان با یکدیگر تا از آب گِل آلود ماهى گرفته و به حکومت خود ادامه دهند، جهالت مردم و متأثر شدن آنها از تبلیغات. مسلّم است که حداقل برخى از این عوامل برخاسته از قصد و عمد براى تحریف و نابودى اسلام بوده‏اند، به خصوص تحریکات و تحریفاتى که از جانب یهود صورت گرفت و احادیث جعلى آنها به "اسرائیلیات" معروف گردید. اما برخى دیگر به خاطر دنیا دوستى و یا برخاسته از کینه و حسادت هستند و هر گروه با ترفندهاى سیاسى توانسته است برخى مردم را از اهل بیت عصمت و طهارت ‏(ع) -که صراط مستقیم هدایت اند - جدا کرده و فرقه خاصى تشکیل دهند. که بسیارى از آنها در گذر زمان منقرض گشته و برخى دیگر در قرون معاصر بنیان نهاده شده‏اند. رغم این تلاش‏ها با رشادت و تلاش پیگیر ائمه اطهار (ع) و ارشادات و صبر و استقامت آنها و شیعیان پاک باخته ایشان، اسلام ناب محمدى (ص) و منبع عظیم وحى الاهى حفظ و به نسل‏هاى بعد منتقل گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۵۰
محمد زنگوئی

 وهابیت چگونه و از کجا آمده؟ نظریات آنها چیست ؟ و علل مخالفت شیعه با آن ها چیست؟ 

   

 پاسخ اجمالی
وهابیان، پیروان محمد بن عبدالوهاب می باشند، و او پیرو مکتب ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم جوزی بود که عقاید جدیدی را در جزیرة العرب بنیاد نهاد. وهابیت فرقه ای از فرق اسلامی است که در عربستان و برخی از کشورها نظیر پاکستان و هند طرفدارانی دارد. به اعتقاد آنان حاجت خواستن از پیامبر(ص) و ائمه(ع)، زیارت، احترام و تعظیم قبور پیامبر(ص) و ائمه اطهار نوعی بدعت و بت پرستی محسوب می شود و حرام است. آن ها سلام و تکریم و احترام به پیامبر را جز در نماز جایز نمی دانند، و پایان زندگی دنیوی او را، پایانی بر بزرگداشت و گرامی داشت او می دانند. هرگونه آثار، گنبد و بارگاه بر قبور ائمه و بزرگان را بدعت می دانند، و معتقدند که حضرت رسول (ص) یک انسان با همه ی ناتوانی ها و ضعف های بشری بوده و از دنیا رفته و هیچ خبری از ما و جهان امروز ندارد، و زیارت قبرش حرام است.
شیعه و علمای بسیاری از اهل سنت این عقاید را رد کرده اند و معتقدند که دلیل چنین انحرافات، یکی اشتباه در فهم معارف اساسی اسلام مانند توحید و عبادت است و دیگری برداشت نادرست از اعمالی مانند زیارت و توسل.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۳۲
محمد زنگوئی


   

متن کامل پرسش

سلام خسته نباشید تشکر از زحماتتون دو تا سوال داشتم راجع به زیارت عاشورا:

اولاً یه راه حل بدید که اگر حوصله نداشتیم صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام رو انجام بدیم چکار کنیم که به ثواب همان صد تا برسیم؟

ثانیا آیا در سجده آخر میتونیم به جای مهر، نشسته رو دستمون سجده کنیم؟ ممنون


پاسخ

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط با این مرکز

1. صد لعن و صد سلام زیارت عاشورا را می توان به تدریج و در طول روز گفت و لازم نیست در یک جلسه و بدنبال هم باشد

2. بر طبق برخی روایات اگر در در صد لعن تنها عبارت « اللهم العنهم جمیعا » و در صد سلام تنها « السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین » گفته شود کافی است و ثواب گفتن کامل را دارد

3. سجده بر دست کافی نیست و باید بر چیزی که سجده بر ان صحیح است سجده نمود .


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۲۵
محمد زنگوئی


 موانع استجابت دعا کدام‌اند؟ 

پاسخ اجمالی

در احادیث برای استجابت دعا موانعی ذکر شده است که برخی از آنها عبارت‌اند از: گناه، استفاده از مال حرام، ستم کردن به مردم و کمک کردن به ستم‌کاران، نافرمانی از پدر و مادر و آزردن آنها.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۲۲
محمد زنگوئی


متن کامل پرسش

لطفاً با ارائه منابع معتبر بفرمایید که آیا خانم لبابه همسر حضرت عباس(ع) در کربلا حاضر بود؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۱۸
محمد زنگوئی

 

متن کامل پرسش

 با سلام و خسته نباشید ، لطفا بفرمایید آیا در زمان حمله اعراب به ایران آیا تجاوزی هم صورت گرفته و آیا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام ) در زمان این جنگ به خلیفه دوم در مورد حمله به ایران مشاوره میدادند؟ شاید این یکی از مهمترین پرسش های اذهان مردم ایران باشد که گاه و بیگاه در مورد آن سوال میشود. با تشکر از شما

 

پاسخ
در پاسخ به این سوال به نکات ذیل دقت فرمایید:
اولا دین مبین اسلام احکام و قوانین دقیقی دارد که تخطی از آن تبعات بسیاری را به دنبال دارد بنابر این اصلا این سوال با توجه به این نکته صحیح نیست چون امکان ندارد مسلمانی بتواند به زنان نامحرم تعدی کرده و بدون هیچ مجوزی تجاوز کند.
ثانیا اگر منظورتان به کنیز گرفتن است باید گفت: این امر هر چند جایز است اما خود آن شرائط و ضوابط بسیار دقیقی دارد که تنها با اذن معصوم قابل شکل گیری است و می دانیم که این فتوحات نه تنها به اذن امام معصوم نبود بلکه امیرالمومنین علی علیه السلام با غاصبان خلافت و سردمداران فتوحات در فتوحات شرکت نداشت و همین دلیل بر عدم رضایت ایشان است.
پس نکته مهم این است که باید شما حساب کارهای خود سرانه ای که خلفای صدر اسلام انجام داده اند را از اصل اسلام و مذهب ناب تشیع جدا کرده و درک کنید که اگر می‌گذاشتند خلافت به صاحب اصلی آن که امیرالمومنین علی علیه السلام است برسد، هرگز چنین وقایعی رخ نمی‌داد.


برای مطالعه بیشتر به منابع و لینک ذیل مراجعه فرمایید:
- تاریخ تحقیقی اسلام، یوسفی غروی، ترجمه: حسین‌علی عربی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1382ش.
- تاریخ خلفا، رسول جعفریان، قم، انصاریان، 1380ش.

آیا امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) در حمله اعراب به ایران نقش داشتند؟


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۵۰
محمد زنگوئی


1- امیرالمومنین در کتاب خدا

(1) و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد.[1]

بعضی از مردم با ایمان و فداکار همچون علی(ع) در لیلة المبیت به هنگام خفتن در جایگاه پیامبر جان خود را در برابر خشنودی خدا می‌فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت



[1] - سوره بقره/ 207.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۴ ، ۰۹:۵۰
محمد زنگوئی